måndag 22 augusti 2016

Komisk och allvarlig födelsedagstripp till grannlandet Finland


Nu har jag blivit 29 år gammal,
en utav gåvorna jag fick var en endagsresa till Åbo.

Jag kände mig lite ensam i början på resan, så jag tackade pappaGUD för att
Han var med mig och bad att Helige Anden skulle ge mig en spännande resa.

Hamnade i en väldigt speciell hytt långt ner i Viking båten Amorella,
hyttens våningssängar var smalare än i vanliga hyttar, och den övre sängen låg lägre ner.
Det fanns inget strömuttag, ingen egen wc och man skulle bädda själv.




Jag går till en restaurang, köpter fika och pratar med älskling på Skype.
Efter det gick jag runt i tax-freen och handlade godis,
sen tänkte jag gå och lägga mig.

Sover mycket oroligt, vaknar typ en gång i timman, och det är ett märkligt läte i hytten,
som jag inte vet om den kom av fysiska skäl eller andliga.
Det låter som vingar som slog mot väggen intill mig, och senare mot metallpapperskorgen.

Löste ut GUDS smörjelse i hytten, var inte rädd.

Plötsligt vid kl 3, så gallskriker mannen i hytten bredvid:

"AAAAAAAAAAAAAAAAAAJJJ!"
Och han börjar svära som en tok, högljutt.


Jag tänkte först att han ramlat ur sängen, sen att han fått gall/njurstensanfall.

Jag ber och förlöser smörjelse in i hans hytt.

Snart börjar tankar till mig komma som

"Varför går jag inte och ber för honom? Om jag inte gör något jag som har en mäktig GUD med mig
förlorar jag en stor lön uppe i himlen för detta tillfälle.
Han kanske rent av dör fysiskt och hamnar i helvetet och jag inte gjort något?"


Jag ställde mig upp och öppnade min dörr.

Sen stod jag där och bad

"GUD sänd ut honom, jag tänker inte knacka på" :)

Han kom ut 15 sekunder efteråt.

Jag kunde varit livrädd för en arg galen tok som skriker, men var inte det.
Han och jag tittade på varandra, jag sa:

"Jag hörde att du har ont, jag tror på en levande GUD och han har makt att bota dig,
får jag be för dig?"


Mannen sa att han var troende, bad mig komma in i hans hytt.
Jag bedömde situationen som helt ofarlig, att GUD hade lett det så, så jag gick in.

Han hade skrikit av inre plågor, i hans ande, för att han mådde så dåligt i sig själv.
Han hade fallit ifrån GUD och saboterat sitt liv på olika sätt.
Gjort bort sig på jobbet, så risken var stor att han skulle mista den,
var en av sakerna.


Vi knäböjde i hytten och han tog tillbaka GUD in i sitt liv.
Vi bad om GUDs ordning och att pappaGUD skulle sätta allt i Hans ordning.

Mannen erkände att han aldrig brytt sig om att få GUDS ordning i sitt liv.
Men nu ville han ha det from denna dag.

Vi pratade mycket och bad ännu mer.

"Ska du inte sova?" Undrade han några gånger.

"Nej, det är lungt, det här är mycket viktigare.." Sa jag.

Helige Anden sa till mig att han hade hamnat i helvetet innan händelsen om han dött.
Men nu hade han kommit tillbaka till GUD och fått sitt namn skrivet i livets bok.


Tillslut gick vi och lade oss, fick sova 2 timmar till.

På morgonen knackade jag på hans dörr ett par gånger för att se att han inte försov sig.
Men fick inget svar.


I Finland var jag trött, mycket trött.


Jag åkte till ett spahotell i Nådendal.
På vägen dit skrattade jag lite ett x antal gånger av alla roliga namn Finnarna kommer på åt
sina affärer och företag.


Oftast måste man kunna språket för att förstå hur roliga dom är,
här är ett roligt:

Påminner om:
Time out

Thai -maut betyder på finska "Thai smaker"

Perfekt ställe för en time out. ;)





Jag satt i den ena poolen efter den andra, med både bubbel och utan,
både inom och utomhus och ville ärligt talat få slumra till lite åtminstone!

Men inget ställe gav mig den ron.
Ute började axlarna att frysa, inne så sjönk jag ner under ytan så fort jag slappnade av med kroppen.

Tillslut slumrade jag till, en snabbis sittande i bastun som var alldeles för het.

Så kan inte säga att spa-turen var den mest lyckade.

Tog emot en bra ryggmassage efteråt och en mindre bra ansiktsbehandling,
med en massa kemikalier i ansiktet.. det var inte ekologiskt.

Faktiskt så kletade sig mina ögonlock fast i krämerna så min trötthet blev värre.

Åkte in till stan och tvättade bort krämen i biosalongens wc.

Jag trodde jag slarvat bort biobiljetten av trötthet vid filmvisningsdags.

Jag såg filmen choklad, som handlar om en mörkhyad och en vit clown.
En verklighetsbaserad film, den var bra, kan jag säga nu när jag är lite piggare. :)

Jag lyckades se hela filmen, men i slutet tvivlade jag på att jag skulle klara mig till båten utan att somna.

Filmer översätts i Åbo både på finska och Svenska:




GB-glass heter i Finland Ingman.




Åt en god måltid i Åbo båtterminal, på en asiatisk restaurang där ett asiatiskt par jobbar, som talar finska och är som en kärleksfull mormor och morfar. :) <3







Måste säga att varje utlänning i Finland, är mycket artig och trevlig, de talar finska mycket bra och
är som finnar själv!
Finnarna respekterar dom (klart inte en och annan rasist) och de jobbar och studerar där.

Det är något som gått helt galet fel i den Svenska sättet att hantera utlänningar.

Hemresan:


Jag mötte upp syster Sarah i Åbo-hamn och vi åkte hem tillsammans.

Vi kollade igenom vad som fanns på alla våningar och slutade kvällen med
att applådera och heja på människor som sjöng karaoke, ibland sjöng vi själva med högljutt :D
till vissa helt FRUKTANSVÄRDA texter, och andra fruktansvärt roliga texter,

som "jag blandade ihop en gift för att döda min man"

och "Krokodil-rock"

Bad för alla som sjöng förstås, välsignade dom <3 <3 <3
Fienden var på en tant efter varje gång hon sjungit,
med att få ner hennes självkänsla.

Hon älskar att sjunga men hade inte ett sånt klang som behagar mångas öron riktigt.

Älskade, stackars Finland. <3 Vi ses nästa år igen.







Välkommen åter !



/ syster Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar