onsdag 25 maj 2016

Idag fastnade vi i köket i flera timmar!

Ojojoj, nu är jag slut!

Det började tidigare idag när Patrik kom på att han skulle göra ingefärashots
(alkoholfri nyttigdryck)

Jag nös och nös och hostade när Patrik gjorde drycken.

Och när han nästan var klar, blev jag inspirerad till att göra bort rabarberna vi fått.
Jag frågade Patrik om han ville hjälpa mig.

Och det ville han, så han satte igång att skölja ur dom och skära i bitar.





När vi var klar, hade vi förutom ingefära-drycken,

Rabarbersaft, rabarberpaj och rabarberkräm!






När de var klart hade vi donat i några timmar och var hungriga.
Jag kom på gräddfilen som jag skulle göra en finsk blåbärspaj av,
tog sats en sista gång och satte igång med en till paj,
medans Patrik gjorde lax med potatis.


Av gräddfilen som blev över gjorde jag en fantastisk god kall sås till,
med senap, honung och dill!


 



min fantastiska duktiga man! <3 <3 <3





Vi har kommit överens om att han lagar all mat och jag tar all disk.

Det ska bli kul att testa så ett tag, även om jag har svårt att hålla mig ifrån köket och matlagningen :)



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Recepten:



Ingefärashot:

http://www.kokaihop.se/recept/ingefarashot


PappaGUD sa till Patrik dock att koka ingefäran för att döda bakterier.
Patrik hade i chili också.


Rabarberpaj 225°

Blanda till en smuldeg av: 150 gr smör2 dl havregryn2 dl vetemjöl1/2 dl honung


Blanda:Rabarber 4 stjälkar, (skärs i ca 1 cm tjocka skivor)3 msk honung 1 msk potatispulver
Vi hade i ca 2 dl jordgubbar i bitar också.

20 min i ugn.


Rabarberkräm:

Byt ut sockret till honunghttp://www.arla.se/recept/rabarberkram/


Rabarbersaft:


http://casaspangtorp.blogspot.se/2012/07/rabarbersaft-utan-socker.html#.V0WcK_mLTIU


(böt ut till honung och hällde i en påse citronsyra för längre hållbarhet)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Hade velat testa göra någon rabarberjuice med råsaftcentrifugen, men rabarberna tog slut.

Utöver detta har jag sökt jobb, och även fått kallelse till intervju redan imorgon!



MVH / Johanna






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar